zondag 27 september 2015

Eerste week

Bula!

Deze week heb ik de introductie gehad op de Nadi special school. Dit is de school waar ik de komende maanden zal werken. Deze school is speciaal voor kinderen met een handicap, de meeste kinderen zitten in een rolstoel, hebben problemen met hun ogen, oren of horen helemaal niets (ik leer nu dus ook gebarentaal, dat is serieus moeilijker dan gedacht). Ook zijn er veel kinderen die spreekproblemen hebben en kinderen die traag zijn. Ik help daar de kinderen met lezen, schrijven, rekenen en allerlei andere activiteiten. Zelf heb ik elke dag een uurtje die ik zelf mag invullen, de kinderen hebben over een paar weken een talentenshow en dus daar gaan we dan mee aan de slag. We hebben een soort toneelstukje gemaakt met draken, paarden, prinsen, prinsessen en noem het maar op. Mijn klas bestaat uit 16 kinderen, de jongste 6 is en de oudste 12. Maar qua intelligentie zijn ze bijna allemaal hetzelfde. Er is volgens mij nog geen een keer een dag geweest waarop de kinderen allemaal aanwezig waren, het ligt eraan of de ouders hun kinderen willen brengen of niet. In de ochtend krijgen de kinderen een soort van cornflakes. Ze krijgen een pakje melk en een soort koekje wat je kunt verkruimelen, eerst nemen ze een hap van het koekje en dan drinken ze de melk waardoor het klaslokaal een grote rotzooi word. Dus eigenlijk hebben ze een paar bakjes en lepels nodig, zodat ze de melk en het koekje samen kunnen voegen. Nou, met jullie donaties heb ik dat mogelijk kunnen maken! Nogmaals wil ik iedereen die gedoneerd heeft bedanken daarvoor, ik heb toestemming gekregen om foto’s te maken en op internet te zetten, dus jullie zullen het resultaat zien op de foto’s.

Aseri en Laota 


Wilikessa en Navneet 


Victorie, Aseri, Ehrico, Laota, Navneet en Wilikessa



Dit weekend ben ik ook gaan hiken, Ik had er niet veel zin in want zo sportief ben ik niet ;P. Maar het was echt super leuk!  We zijn gaan tokkelen en hebben gezwommen bij een waterval, daarna zouden we nog naar de modderbaden gaan, maar daar waren we helaas te laat voor dus we moeten nog een keer terug.

Tokkelfie

Vandaag ben ik naar Nadi stad geweest en ik heb daar Kava gedronken. Kava is een Fijisch drankje gemaakt van een plant die in Fiji groeit. Er zit geen alcohol in, maar je wordt er wel wild van zeggen de Fijianen. Je mond en je tong gaan ervan tintelen. Met de Kava werd ik gezegend. Ik vond het grappig dat de man die de Kava maakte mij eerste een artikel uit Australiƫ liet lezen, waarin stond dat het volkomen veilig is om Kava te drinken.


Kava-shot




9 opmerkingen:

  1. Mooie foto's lisa. Je geniet al van de nwe dingen leuk hoor. Groetjes van oom Harold en tante Els. Xxxxxjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's lisa. Je geniet al van de nwe dingen leuk hoor. Groetjes van oom Harold en tante Els. Xxxxxjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je ons zo op de hoogte kunt houden en ons laat zien wat je daar beleeft. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je ons zo op de hoogte kunt houden en ons laat zien wat je daar beleeft. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He muis, wat gezellig die foto`s, zie dat je geniet. Nogmaals super trots, kan niet wachten op de volgende berichten xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om te zien wat je met een beetje geld kunt betekenen voor de kinderen.
    En ook fijn om te zien dat je het eiland aan het verkennen bent.
    groetjes Papa xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg leuk om je te volgen in je avonturen ! Wat fijn dat je met een beetje geld zo de mensen kunt helpen ! Mag je trots op zijn ! Ben heel benieuwd naar je volgend avontuuršŸ˜‰

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Lisa,
    Wat een geweldig avontuur en wat een stoere chick ben jij! Geniet van alle mooie momenten.
    Leuk om je zo te kunnen volgen.
    Heel veel plezier! Ennuh.... succes met de gebarentaal.
    Groetjes x Hanneke (je weet wel de mama van LoĆÆs)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Lisa,
    Wat een geweldig avontuur en wat een stoere chick ben jij! Geniet van alle mooie momenten.
    Leuk om je zo te kunnen volgen.
    Heel veel plezier! Ennuh.... succes met de gebarentaal.
    Groetjes x Hanneke (je weet wel de mama van LoĆÆs)

    BeantwoordenVerwijderen